‘Vakantie’

Dit jaar besloten mij vrouw en ik om onze vakantie weer eens in Nederland te gaan houden, aangezien dit jaar onze dochter was geboren leek het ons wel lekker om niet al te ver van huis te gaan.

We boekten een luxe Charlet op een camping aan een van de grotere meren van Nederland, 20 juli was het dan zover ‘smorgens de auto vol pakken en die is razend snel gevuld met allerlei babyspulletjes kinderwagen, campingbed , kinderstoel noem maar op.

Maar het belangrijkste moest er ook nog in de vismaterialen, Twee hengels erin en de bakken met kunstaas uiteraard , maar voor mijn grote roofvis landingsnet XL was geen plek meer shit! Nou dan word het maar landen met de kieuwgreep dat is ook wel goed te doen.

Zo gingen wij richting onze bestemming ,de eerste dagen bestede ik aan lekker genieten met vrouw en dochter en een beetje verkennen, maar direct gelegen aan de camping waren de potentiele visstekken schaars.

‘stekken zoeken’

De eerste morgen dat ik op pad ging om een paar uurtjes te vissen probeerde ik eerst bij een vaart die achter de camping liep maar in de zomer periode met al die planten was het gewoon niet te doen daar om normaal te vissen zowel om als in het water hagelde het van de planten.. snel verder.

Ik ging toch maar naar het grote water toe en kwam bij een mooie brug terecht het zag er goed uit en dat gaf vertrouwen.

Het was al wat later op de morgen en het was prachtig weer, ik pakte het kunstaas erbij en ging even brainstormen wat ik eraan zou doen de stek was vrij diep dus iets snel zinkends was eigenlijk wel een must mijn oog viel op de savage gear 3D trout Rattle Shad 20,5 cm.

Deze ging aan de speld en werpen maar langs de brug, bij de derde worp voelde ik een harde tik op de hengel en hangen, de vis deed er alles aan om te ontkomen maar helaas voor hem.

Een prachtig getekende snoek lag voor de kant ik pakte haar stevig in de kieuwgreep en klom tegen de keien op naar boven wat me zeer goed afging even snel meten 100,5 cm Yess de eerste meter van het seizoen!

Marcel Roofvissen.eu

Snel wat foto’s met de whistle camera gemaakt en weer terug en verder vissen even later weer een aanbeet duidelijk een staart bijter flinke scheuren in het rubber.

Voldaan keerde ik weer terug naar de camping.

‘De deceptie’

‘s avonds kriebelde het me toch wel en ik ging toch nog even terug naar de stek waar ik die morgen ook was. Er gebeurde weinig de vis leek niet aanwezig of passief.

Ik stond op het punt om weer weg te gaan ik pakte nog even de Fatso 14 sinking gooide zo ver ik kon en liet hem naar de bodem zinken en ik begon rustig te draaien gevolgd door een enorme beuk op de hengel hoppa vis!

Maar het duurde verschrikkelijk lang voordat ik een glimp van de vis kon zien, de vis zorgde ervoor dat mijn gedachte gingen naar een monster snoek 1.20/1.30 tot ik ineens een grote zilveren schim zag in het water WTF een kasteel!

Na twintig minuten gaf de vis het op en ging plat voor de kant liggen jeej die gaat zeker over de 90 cm ik buk om de vis te gaan landen ik raak de vis aan en spartelt nog een keer ,NEEEEEEEEEEEEEJ de haak hopt eruit en het kasteel van een Snoekbaars blijft nog even liggen ik probeer haar nog te grijpen maar ter vergeefs zij zwemt weer rustig de diepte in en weg is ze.

En daar stond ik dan met lege handen wat een deceptie ,terug gekomen op de camping plof ik in de stoel en staar voor me uit mijn vrouw zegt wat is er heb je de hengel kapot?

Nee veel erger het kasteel van mijn leven verspeeld!

‘vallen en weer opstaan’

Die nacht heb ik zeer slecht geslapen en ik was al voor dag en douw weer wakker wat ga je dan doen tuurlijk vissen!

Beginnen waar ik mee was geeindigd de Fatso 14 , de eerste worp was direct raak op exact dezelfde plek als het kasteel van gisteren.

Na een mooie dril kwam er weer een knappe snoek boven weer stevig in de kieuwgreep en weer tegen de keien op deze snoek bleek iets kleiner maar was goed voor 96 cm.

Marcel Snoek Roofvissen.eu

De andere stek was alweer bezet door witvissers dan maar verder zoeken naar een mooie stek, ik kwam na een stukje rijden bij een mooie industrie haven terecht.

Eerst maar proberen met wat shads en deeprunners het was daar vrij diep maar leverde niks op, daarna viel mijn oog op een mooie doorgang die vol wier en fonteinkruid lag bingo! hier moet snoek liggen er was ongeveer een halve meter ruimte tussen de planten en de wateroppervlakte.

Mijn gedachten gingen snel naar de Spro BBZ slow sinking ik toverde de 8’’ Eruit en deed hem aan de speld, het was een prachtig gezicht de swimbait over de planten te zien zwemmen na een paar worpen zie ik ineens een snoek vanuit de planten vol de BBZ pakken in het kraakheldere water en een mooie 80er werd geland.

handlanden Roofvissen.eu

Zo bleek toch nu juist het grote aas het te doen terwijl die zondag ervoor tijdens de ‘Hardbait Battle’ in Zwolle juist het hele kleine aas killing was.

kunstaas Roofvissen.eu

Die dag erna stond in het teken van de zomerstorm de wind gierde over het meer en werd volgepompt vissen was not done, de volgende dag was het rustig en zonnig maar mijn voorkeurs stek was onbevisbaar door de harde stroming het water liep allemaal weer terug en zelfs het zwaarste kunstaas werd een speelbal.

Dan maar plan B ik keerde weer terug naar de industrie haven dat was beter ik deed nu de BBZ junior aan de speld en begon weer mooi over de planten bedden heen te vissen, de wicked perch was zeer goed te volgen en al snel schoot er een grote snoek vanuit de planten erop en hangen!

Deze vis had er zeker zin aan ze gierde keer op keer door de slip en was niet van plan het op te gaan geven uiteindelijk kon in haar landen en bleek ze goed voor 102 cm weer een meter top.

marcel

Plat op de buik liggend moest ik onthaken ,meten en een foto maken helaas voor ik een goeie foto kon maken genoot ze weer van de vrijheid en zwaaide ik haar uit, zo had ik toch een leuk aantal mooie vissen weten te vangen in een paar dagen ik had ook nog graag een bootje willen huren maar dat is er niet van gekomen.

‘Snel terug’

Ook Mark was enthousiast geworden en stelde voor om die week erop een dagje samen met de boot er heen te gaan uiteraard helemaal prima.

We vertrokken om 06:00 vanuit Genemuiden richting het water om 07:15 gleed de boot te water en de visdag kon beginnen deze keer waren we aan de andere kant van het meer.

Mark Roofvissen.eu boot

Ik deed gelijk de Fatso 14 eraan en kreeg meteen een beet na een paar honderd meter, helaas schoot de vis los en gingen we verder, daarna was het flink zoeken maar de beten bleven uit.

Uiteindelijk na een paar uur kwamen we op een stek waar we mooie fonteinkruid velden vonden, de buitenboordmotor ging uit en we gingen verder op de electromotor en begonnen te werpen al snel haakte ik een mooie 80er op een grote spinner, we waren los!

Roofvissen.eu compilatie

Daarna ging het hard ik ving er nog twee achter elkaar weer op een grote spinner en op een triple pikefighter en Mark ving ook vis op een Biwaa divinator, daarna volgde voor mijn nog een vis op een shad die ook gelijk maar doormidden werd gebeten geen monsters maar vis is vis!

Mark Snoek Roofvissen.eu

Inmiddels was het al half in de middag en besloten wij rustig aan maar eens terug te varen.

We deden er wat trolpluggen aan, bij mij ging de Super Shadrap Redhead eraan lekker ver achter de boot zodat hij mooi diepte kon pakken dat leverde mij uiteindelijk nog 2 kleinere snoeken op.

Marcel Boot Roofvissen.eu

Het was uiteindelijk een heerlijke visdag met prachtig weer en 7 snoeken in de boot.

Zo was mijn eerste kennismaking met groot water echt super en zal ik zeker nog vaak gaan terug keren!