STREETFISHING SEIZOEN 2014-2015 De weg naar plaats 2

STREETFISHING SEIZOEN 2014-2015   De weg naar plaats 2 logo_wpc15WPC Hellevoetsluis

mark WPC

Op 21 juni 2014 begint voor ons het streetfishing seizoen. Met een wedstrijd die word gehouden in Hellevoetsluis, tijdens de world Predator Classic.

Mijn doel was om dit seizoen veel wedstrijden mee te doen en proberen om mijn 10e plaats van het seizoen 2013-2014 te verbeteren.

Ik keek erg uit naar de eerste wedstrijd dat mede door het hele gebeuren er omheen een geweldig evenement is geworden.

De grote dag! Aangekomen in Hellevoetsluis zag ik nog hoe de boten er vandoor knalden en na een bak koffie en wat gepraat met mede vissers verzamelden wij ons op het veld .

Na een toespraak en een emotionele minuut stilte voor Ton fleur  een mede Streetvisser en vriend van velen, konden de koppels worden ingedeeld.

Mijn grootste hoop was om ingedeeld te worden met een Nederlander. Na het horen van de verschillende Italiaanse namen was ik daar aardig gerust op. Maar vanuit het niets hoorde ik mijn naam gekoppeld worden aan Andrea Fusignani, een Italiaan. Het was even wennen maar hij begreep mijn gebrekkige Engels volgens mij aardig goed. Op het moment dat we van start mochten gaan koos het grootste aantal vissers er voor om gelijk rechts rondom de sluis te gaan vissen.

Wij besloten om de afslag richting de haven te kiezen en deze hebben we in het ochtenddeel van voor tot achter afgevist. Verder dan wat kleine tikjes kwamen we niet en de tikken bleken later van grondels te zijn toen Andrea zijn aas iets ging verfijnen.

Rond de middag wisten we niet heel goed wat we moesten doen en na de lunch zijn we toch maar weer terug  gegaan richting havens. Alleen dit maal zijn we naar voren gegaan richting het open water. Helaas leverde ook dit niets op .

Rond half 3 besloten we richting de sluis te lopen waar de hele dag al druk werd gevist maar weinig werd gevangen. Ik hield van s,ochtends tot smiddag al groot kunstaas op de haak want  een water waar zulke grote baarzen zwemmen wilde ik niet klein vissen. De hele dag varieerde ik met een G-tail en een Bubbling shaker gevolgd door een Rockvibe. Ik probeerde van alles. Elke keer een andere kleur, dan weer een ander model, tot plots rond half 3 ik een flinke tik kreeg en ik een snoekbaars van 42 cm wist te vangen. Gelijk kreeg ik weer moed want 1 vis er bij kon wel eens een goede klassering worden.

mark wpc snoekbaars

Het duurde tot vlak voor het einde van de wedstrijd. Het leek los te komen want mijn teammaat Andrea ving een ondermaatse snoekbaars. Aan de overkant zag ik Haakon wat ondermaatse snoekbaarzen vangen en toen was ik aan de beurt. Weer werd de Bubbling shaker gegrepen en ditmaal was het een snoekbaars van 58 cm.

Ik stond te trillen op mijn benen van de zenuwen en ik had nog 5 tot 10 minuten. Deze heb ik tot de laatste seconde uiterst geconcentreerd uitgevist.

De wedstrijd was ten einde en ik begon al een beetje rond te vragen wat de vangsten waren en die bleken erg slecht. Toen de prijsuitreiking begon na de live bands en de prachtige beelden van het evenement, bleek mijn naam als laatste aan de beurt. Ik was gewoon winnaar geworden, echt ongelofelijk. Wat een topprestatie.

wpc sf winnaar 2014

Dordrecht, Juli

Op zondag 7 Juli was Dordrecht aan de beurt. Een stad met een parcours dat niet bekend staat om de grote aantallen vis die er word gevangen, maar wel kun je er mooie grote exemplaren treffen. Mijn PR baars staat tot op de dag van vandaag nog steeds op 45 cm en gevangen in Dordrecht.

Mark pr45cm

Ook deze zondag hoopte ik weer op een mooie vis en na dat we iets te laat aankwamen ‘’sorry Collin’’ L konden we van start. Op de stek aangekomen gooide ik snel mijn hengel die voorzien was van een dropshotsysteem met een 7 grams loodje en een 4 inch Bubbling shaker in het water. Al binnen 5 minuten kreeg ik een flinke tik op mijn hengel, wat volgde was een korte dril en een mooie snoekbaars van 57cm. De eerste punten waren binnen en dit gaf veel moed. Helaas bleef het daarna lang stil en moest er veel geknoopt worden door regelmatig vastzitten. Dit hoort een beetje bij Streetfishing Dordrecht. Pas rond een uur of 3 kreeg ik weer een flinke beuk. Deze vis voelde een stuk zwaarder en toen ik de eerste schim zag wist ik het zeker. Hier komt mijn nieuwe PR aan. Het mocht helaas niet zo zijn want de vis schoot los en wist te ontsnappen. Ik kon wel janken. Kort na dit klote moment ving ik nog wel een mooie baars die de ‘worm maxi 3,5 inch’ wel zag zitten. Het bleek de laatste vis van de dag voor mij en met deze vis haalde ik de 5e plek. Samen met mijn eerste plek in Hellevoetsluis stond ik er prima voor.

Mark Roofvissen.eu streetfishing (5)

Den Haag.

Deze Wedstrijd kon ik helaas niet meedoen.

Haarlem, September

Haarlem vind ik een prachtig parcours en voor het eerst had ik de beschikking over wat kunstaas van het merk Lucky John. Na de start gingen we snelwandelend naar de singel en samen met koppelmaat Richard besloten we om niet teveel te lopen maar vooral te vissen. Gelijk beginnen en zo al vissend vooruit werken. Gelijk bij de eerste steiger liet ik mijn dropshotmontage, die was voorzien van een Lucky John Tioga, zakken en binnen een minuut melden de eerste baarzen zich.

Mark Roofvissen.eu streetfishing (6)

Afwisselend met dropshot en hardbaits wist ik telkens mijn visjes weer te vangen. Een enkele maatse baars afwisselend met ondermaatse baarzen. Dit ging eigenlijk de hele dag wel zo door. Het was prachtig weer en met de middag vertelde mijn maatje Gerrit al dat er heel veel werd gevangen. Dit was ook mij niet ontgaan. De middag begon en al snel kon ik balen van een verspeelde baars die ver over de 30 cm heen ging. Dit was mij ook s,morgens al gebeurd. Het laatste uurtje heb ik alles op alles gezet om mijn score nog op te krikken maar het wilde niet echt meer lukken. Er werd nog even een beste snoek onder mijn neus weg geplukt door een snoekvisser. Iets wat mijn humeur er op dat moment niet echt beter op maakte. Tijdens de uitslag werd duidelijk dat ik op een 7e plek was geëindigd. Achteraf bleef het gevoel spelen dat er meer uit te halen was maar ook van fouten leren we.

Mark Roofvissen.eu streetfishing (8)

Alkmaar, Oktober

In Alkmaar werd ik aan een in Duistland wonende rus gekoppeld. Een wedstrijd waar niet veel gesproken werd maar hard door gevist. Het was even zoeken in het eerste half uur maar uiteindelijk vond ik toch wat schooltjes baarzen die de Tioga`s en G-tails wel zagen zitten.

Mark Roofvissen.eu streetfishing (7)

Het werd even wat rustiger en nadat mijn koppelgenoot al meerdere malen ‘weiter’ riep gaf ik er maar aan toe en ging met hem de binnengrachtjes in. Niet lang daarna haakte ik een prachtige snoek van 77 cm die mijn plug niet kon weerstaan. Graag wou ik zelf ook op de foto met deze vis en toen mijn Russische vriend dat eindelijk snapte maakte hij een foto en stak een duim op. Bij het terugkijken stond de staart er niet helemaal op maar goed, beter iets dan niets. Het uur wat daarop volgde gebeurde er niet heel veel en we gingen op weg naar de lunch. De middag besloten we weer de binnengrachtjes in te gaan en dit bleek een goede keuze. Al binnen een paar minuten had ik een snoekje van 55 cm te pakken en met een beetje hulp van mijn koppelgenoot kon hij snel terug worden gezet. Een bruggetje verder ging het helemaal los. Daar waar mijn koppelgenoot de 30 plus baarzen ving op flexheads, haalde ik met de dropshot snel wat baarzen binnen. Helaas niet de maat die ik hebben wou maar doordat mijn quotum nog niet vol was zeker welkom. Wel had ik al een stuk of 5 maatse baarzen. We maakte echter een grote fout om tot het einde te lopen en langs een stuk park terug te gaan. Dit leverde niets op en hierdoor verspeelden we heel veel kostbare tijd. Het laatste uur was bijna alleen maar lopen en bij terugkomst hoorde ik gelijk al dat ik niet genoeg punten had voor een eerste plaats, maar wel dat ik hoog zou eindigen. Ik werd uiteindelijk 2e en begon toch langzaam te geloven in een top 3 in het eindklassement.

Roofvissen.eu Tioga

Zwolle, November

Op 2 november moest er gevist worden in Zwolle. Dit is vlakbij mijn woonplaats en voelde voor mij als een thuiswedstrijd. Hier wist ik wel wat stekken die mij snel vis op zouden gaan leveren. Ik werd gekoppeld aan Ulbe Postma en we gingen van start. In een streep naar de eerste stek. We gingen goed van start en vingen allebei snel ons quotum snoekbaars en baars vol. Helaas bijna allemaal ondermaats vis, maar zeker belangrijke punten. De beslissing die ik daarna maakte en met Ulbe overlegde had ik nooit moeten maken. We zijn gaan lopen en op een net aan maats snoekje voor mij heeft dit verder heel weinig opgeleverd. Ik had een aantal stekjes en plekjes in mijn hoofd maar dit was allemaal niets geworden. Ik werd uiteindelijk vijfde en was zeker niet tevreden met dit resultaat.

Mark Roofvissen.eu streetfishing (4)

Gouda, December

Gouda staat bekend om de vele ondermaatse baarsjes en het goede bestand aan snoek. Het doel was snel de 15 baarsjes vol tikken en dan snoek vangen. Ik werd gekoppeld aan Bart van de Walle. Al snel werd duidelijk dat, het even snelle 15 baarsjes tikken, voor mij anders zou verlopen. We begonnen stroef maar nadat Bart me meenam naar wat plekjes waar hij in het verleden goed had gevangen, kreeg ik even visles. Bart toverde de ene na de andere mini baars naar boven en mij lukte het maar niet. Ik heb die dag wel geleerd dat een verticaal stok van st. Croix niet geschikt is voor peuteren op baarsjes van een centimeter of 7. Het oefenen voor Gouda had ik op mijn thuiswater gedaan maar daar zijn de kleinste baarsjes groter dan de gemiddelde baars in Gouda. Daarom kwamen de aanbeten thuis wel door. Gedurende de dag pikte ik af en toe wel een baarsje mee en uiteindelijk had ik jawel, de 15 gehaald.

Mark Roofvissen.eu streetfishing (3)

We hadden nog ongeveer een uur en ik pakte een Mr. Greedy van Lucky John en plaatste deze op een Streetrunner. Ik begon te hopen op een mooie snoek en na 2 of 3 worpen loste Bart een mooie baars. Ondertussen kwam het einde van de wedstrijd ook in zicht. De laatste stek stond ik tegenover Simon Platineck die me die dag kon passeren op de ranglijst. Ik stond op dat moment eerste. Toen ik een flinke dreun op mijn hengel kreeg sloeg ik aan en de vis begon te zwemmen. Voordat ik het wist schoot hij los en ik schreeuwde het uit. Nu wist ik dat de kans groot was dat Simon mij voorbij zou gaan, want 75 punten waren niet genoeg. Dat bleek ook de waarheid te zijn want Simon had wel maatse vissen gevangen en dus veel punten verzameld. Ik moest de laatste wedstrijd in Rotterdam eerste of tweede worden om nog te kunnen winnen.

Rotterdam, Maart

Mark Roofvissen.eu streetfishing (2)

De laatste wedstrijd werd gehouden in Rotterdam. Hier moest ik eerste of tweede worden om nog kans te maken op de eerste plaats. Deze wedstrijd was mijn sponsor Ugis Gross ook ingeschreven en samen met Ugis en Gerrit gingen we er al een dag eerder heen om er een gezellig weekend van te maken. De zaterdag visten we wat rond tot we op een gegeven moment 2 mannen tegenkwamen die geweldig aan het knallen waren met pluggen. Na een praatje werd ons verteld dat we er wel bij mochten staan. In begin had ik zoiets van ja, dit is hun stek, maar ze vertelden dat ze genoeg vingen en dat we er maar bij moesten komen. Nadat we wat pluggen hadden overgenomen van hun hebben we samen nog even leuk gevangen. Het water stond erg laag en dit bleek later de reden te zijn geweest waardoor we met dat model goed vingen. Er kwamen een aantal mooie baarzen naar boven en 2 prachtige snoeken. Ik was dolblij want ik dacht dat ik mijn stek had voor de volgende dag.

gerrit snoek rotterdam

De volgende dag werd het een sprint van vele vissers en werd er geroepen met zijn allen naar het boerengat. Wat bleek is dat we getagd waren in een bericht en dat de mooie vangsten al rond waren gegaan. We stonden zij aan zij in het boerengat onder een douche van regen die de hele dag aanhield. Ik kon geen potten breken en toen ik hoorde van de mooie vangsten van de concurrentie was het geloof en vertrouwen weg. Rond 15.00 uur hield ik het voor gezien. Doorweekt zocht ik de warmte op. Wat een verschrikkelijk einde van een prachtig seizoen. Uiteindelijk heb ik toch nog een 2e plek weten te behalen in het eindklassement. Een prestatie om trots op te zijn. De laatste Zondag van Augustus staat Streetfishing Den Haag voor de deur en beginnen we vol goede moed weer een nieuw seizoen.

Tot aan de waterkant.

Mark Roofvissen.eu streetfishing (1)