Special Rigs wedstrijd een enorm succes!

Special Rigs.. Get Wacky or go Home!

special rigs

Zo, De allereerste special rig wedstrijd is een feit.
Het weer was nat en winderig maar daar trokken de deelnemers zich niets van aan.
Gedurende de wedstrijd steeg het water nog zeker 30cm, tactiek en plannen van aanpak moesten veranderen en alle voorgeplande theorieën gingen van de baan…

Brieving

Nu geven wij het woord aan de deelnemers, eens wat anders dan normaal misschien wel het thema van de dag.. net even anders.

Team Kretek

Gisteren de Special Rig wedstrijd van Roofvissen.eu gevist met Ritchie van Dam (Team Kretek).

Special Rigs, de enige rig waar we ooit mee gevist hebben was de Jika-rig. En omdat we toch een keer wat anders wilden proberen zijn we een paar weken van te voren begonnen met het opzoeken van info over de Carolina/Texas rig.

Op de hengelsportbeurs in Utrecht zijn we nog even langs de stand van Roofvissen.eu geweest, en heeft Rocky een kleine uitleg gegeven over deze montage. Mijn doel was om met de carolina rig op snoek te vissen. Ik had een montage bedacht met een 10gr bulletweight, glaskraaltje, staaldraad en een flinke drijvende shad erachter. Doordat ik een 10gr loodje gebruikte duurde de daling van de shad nog langer (slow-sinking) en dat levert net als met andere technieken wel eens een aanbeet op. Dus met een goed gevoel deze montage gemaakt.

Melvin in actie..

De dag zelf…..helaas veel regen en wind. Dat maakte het er voor ons niet makkelijker op. Met goede moed begonnen we aan de wedstrijd. Het viel niet mee en pas na 1,5/2u uur pakte Ritchie als eerste een snoekbaars van 39cm. Intussen heb ik ook de snoekhengel weggelegd en de Jika-rig aan mijn lichtere hengel geknoopt, want met de oh zo mooi bedachte snoekmontage wilde het ook niet lukken vandaag. Dus weer door naar een andere stek.

Roofvissen.eu Specialrigs Team Kretek (4)

We kwamen bij een brugje aan waarbij we wel vaker wat leuke baarzen om hoog weten te halen. Ik was op dat moment wel een beetje klaar met de Carolina Rig, dus ging ik verder met de Jika-rig. Bij de eerste worp was het gelijk raak, een mooie volle baars van 33cm bleef eindelijk hangen. Eindelijk van de nul af.

Na 2 a 3 worpen van Ritchie op diezelfde stek, stond zijn hengel ineens helemaal krom. Na een korte dril zagen we dat het een baars was, en wat voor een….een dikke vette 42er!!!

Roofvissen.eu Specialrigs Team Kretek (2)

Deze baars had wel zin in een 4″ Fat G-tail Grub, en Ritchie verbeterde hierdoor zijn PR!  Snel op de foto en weer terug.

Roofvissen.eu Specialrigs Team Kretek (1)

En ineens begon het keihard te waaien en de tacklebox van Ritchie donderde het water in. Helaas alle voor geknoopte onderlijnen en montage materiaal in het water! F*#%*#&%K!! Niks aan te doen, dan maar aan het water knopen.Ritchie knoopte er een 4,4″ Keitec Crazy Flapper aan, en bij zijn eerste worp was het alweer raak, maar die dril was van korte duur, alles knapte er af. Waarschijnlijk een snoek, want hij viste met fluor als onderlijn. Dikke pech weer!!

De laatste 2 uurtjes hebben we nog even de andere kant van de gracht opgezocht, maar het liep gewoon niet voor ons.
Totdat ik een 4″ Reins G-tail er aan knoopte en en hem ver onder de brug gooide. De worp voelde al goed, en na een paar slingers aan de molen voelde ik een dikke beuk. De vis bleef diep en bonkte aardig. Na een korte dril zagen we hem verschijnen. Snel scheppen en op de foto.Toch nog een mooie afsluiter aan het einde van deze winderige en regenachtige dag. Waarschijnlijk de grootste snoekbaars van deze wedstrijd. 52cm!

Roofvissen.eu Specialrigs Team Kretek (3)

Hier hebben we het nog even geprobeerd, maar dat werd niks meer, en zijn we terug gelopen naar het Beugeltje. Daar was het wachten op de prijsuitreiking en het heerlijke stampotten buffet.

Al met al was het voor ons een taaie dag. Maar toch heeft Team Kretek de grootste baars en snoekbaars van de dag gevangen! Door zulke wedstrijden kan je als visser weer wijzer worden van bepaalde technieken.

Alle andere winnaars gefeliciteerd, en misschien tot de volgende wedstrijd.  Roofvissen.eu bedankt voor de strakke organisatie, en altijd gezellige sfeer.

Groeten van Team Kretek!!
Ritchie en Melvin

Roofvissen.eu – Duo International

De special rig wedstrijd, het plan was om met de Jika rig te vissen. Nogales Gran heeft een aantal mooie producten in het assortiment die ik gebruikt heb. Aangekomen in Zwolle gelijk gaan vissen ik doelde op de maatse vissen met 3″ shads. Ik Begin tussen de bootjes en dat leverd als snel een mooie aanbeet op.

Jesse Roofvissen.eu-Duo international (2)

De eerste baars was binnen. Door de regen en wind was het natuurlijk lastig fotograferen. In de loop van de middag af en toe een aanbeet. Zo werden er nog 2 maatse baarzen gevangen.

Jesse Roofvissen.eu-Duo international (1)

Het einde van de wedstrijd naderde, verzamelen in het beugeltje. Na de prijs uitreiking staat er een goed verzorgd buffet klaar!

Ondanks het weer een geweldige visdag gehad.

Jesse
Roofvissen.eu

Streetfishing Team Groningen

De allereerste special rigs wedstrijd was voor ons een succes. Niet zo zeer qua vangsten, maar het was dusdanig gezellig, leerzaam en goed georganiseerd dat wij de regen en de wind op de koop toe namen. Kees ving hier en daar ondermaatse baars en Erwin had zijn quotum ondermaatse baars gevangen en had dit aangevuld met 4 maatse baarzen.
Streetfishing team Groningen Specialrigs (3)
Onze tactiek was simpel: het je zelf niet te moeilijk maken in verband met de lastige omstandigheden. Vrijdag hadden we al een poging gedaan en de vis die we vingen kwamen vooral uit hoeken waar er door afwijkende objecten(bruggen, palen, steigers) geen of een minder harde stroming stond. Het voordeel aan het vissen op dit soort plaatsen met de harde wind die er was is dat je de aanbeten sneller registreert dan op afstand.
Streetfishing team Groningen Specialrigs (2)
De Plomp Palette en Neko waren ons onbekend en daarom hebben we hier niks mee gedaan en de Carolina werd amper gebruikt, omdat je hier lastiger mee onder de bruggen komt. De Texas is gebruikt, maar de Jika had toch onze voorkeur. De Jika vist prettig onder de top van je hengel. Met een zwevende shad die mooi boven het loodje staat hoef je maar de kleinste beweging te maken en de shad zorgt al voor vibratie. Doormiddel van een lijnclipje konden we snel wisselen van haakmaten, gewichtjes en shads. Thuis hadden we dit systeem goed voorbereid.
Streetfishing team Groningen Specialrigs (1)
Het was leuk om eens uit je comfortzone te moeten stappen. Natuurlijk doen we dit wel vaker, maar je stapt dan sneller terug op systemen die we voor ons gevoel stukken beter beheersen. Het was ontzettend leerzaam!

Groeten,
Kees en Erwin
Streetfishing Team Groningen.

Roofvissen.eu – PikeXL

Op zondag 15 november was het zo ver de Special Rig wedstrijd van Roofvissen.eu.
Alexander en Gerrit waren samen het koppel Roofvissen.eu/ PikeXL.

Roofvissen.eu PikeXL Specialrigs (2)

Hij gaf voor die dag redelijk slecht weer aan en het klopte veel wind en regen.
Dus regenpak aan en vissen maar, Alexander begon met de jika-rig en ik met de neko-rig wat
achteraf voor mij niet zo’n goede keus was ivm. de harde wind.

Roofvissen.eu PikeXL Specialrigs (4)

Dus ook maar naar de jika-rig omknopen met 10gram lood was het goed te doen met deze
wind.

Roofvissen.eu PikeXL Specialrigs (5)
De vissen waren voor ons moeilijk te vinden maar Alexander pakte toch nog 2 maatse
baarzen en 2 ondermaatse snoekbaarzen en ik bleef steken op 1 ondermaatse snoekbaars.

Roofvissen.eu PikeXL Specialrigs (3)

Helaas loste ik nog een hele dikke meter snoek.

Roofvissen.eu PikeXL Specialrigs (6)

Maar het was weer een zeer gezellige en leuke dag met als afsluiter een heerlijke stamppot
maaltijd in café het beugeltje.

Roofvissen.eu PikeXL Specialrigs (1)

Met vriendelijke groet,

Carolina-Rig
Texas-Rig

Hoe pak je dat aan?

Mijn eerste gedachte was, probeer een techniek eruit te pikken die je weinig ziet en waarschijnlijk door weinig mensen zal worden toe gepast.

Harry en Henrik Special rigs (2)

De keuze was daarom voor mij snel gemaakt en ik kwam uit op ‘’plomb palette’’. Een techniek die ontstaan is in Frankrijk en waarvan ik nog niet eerder had gehoord. Deze montage heeft een onvoorspelbare actie en kan daardoor heel effectief zijn. Vooral bij de wat grotere argwanende vissen.

Harry en Henrik Special rigs (1)

Mijn eigen ontworpen plomb palette montage in verschillende grote’s.

Aangezien je een tweede hengel bij je mag hebben, koos ik voor de andere hengel een montage die makkelijk te verwisselen is, namelijk de ‘’carolina rig’’. Een bullet-weight met een glaskraaltje voor irriterende tik geluidjes onder water. Aan het eind van de montage knoop ik een stalen onderlijn voor de eventuele snoek die je erop kan vangen en om snel en makkelijk te kunnen wisselen van shad of kreeftje. Het mooiste is natuurlijk een drijvende shad zodat je een mooi zweef moment kan creëren tijdens het afzinken en het binnen tikken van de montage.

Harry en Henrik Special rigs (3)

De keuze van Henrik was gevallen op,

Carolina-Rig en de Jika-Rig.

Henrik had de Carolina montage voorzien van een rubberen stoppertje. Dit om de bullet-weight hoger of lager te kunnen zetten en dus op deze manier op verschillende dieptes te kunnen vissen.

image4

Eerst met de bullet-weight wat verder van de haak af, op deze manier is het de Carolina montage, en als hij daar geen aanbeet op kreeg verschoof hij het gewicht naar de haak waardoor het een Texas montage werd. Op deze manier kan je dus snel wisselen van techniek zonder je montage te moeten omknopen.

image6

De tweede montage die Henrik toepaste was de Jika-Rig. Variërend met grote en kleinere kreeftjes die je langzaam over de bodem kan binnen tikken. Of juist wat sneller zodat het net een vluchtende kreeft lijkt. Hiermee kan je ook weer variëren in verschillende grote,s van je softbaits en de kleuren.

Groeten Harry en Henrik

Team Roofvisjes.nl

Bij de wedstrijd special rigs in Zwolle heb ik gekozen voor meerdere rigs. Gewoon om mezelf een beetje uit te dagen.

Roofvisjes.nl Roofvissen.eu specialrigs (1)

Jika

De meest voor de hand liggende keuze was voor mij de Jika rig. Ik viste deze rig niet met een offset haak, maar met een langstelige haak. Ik heb hier meer vertrouwen in omdat hierbij de haak bocht op de shad ligt en er niet in zit. Deze constructie lijkt erg veel op het vissen met een loodkop. En dat kan ik wel.

Daar ben ik mee gestart. Toen de dag wat vorderde werden de vangsten minder (niet zo gek als je met een grote groep alle stekken wel hebt gehad). Anyway, tijd om wat anders te proberen.

Roofvisjes.nl Roofvissen.eu specialrigs (12)

Neko

De Neko rig was aan de beurt. Ook deze techniek leverde vis op. Mijn ervaring met deze techniek is dat de haak zetten wat moeizaam gaat doordat de haakpunt vaak terugzakt in het shadje.

Let’s go Texas

Als slot heb ik de Texas rig gevist. Hier was ik wel wat bekend mee. Dit leverde me nooit veel vis op. In Zwolle heb ik hier in het slot van de wedstrijd nog twee ondermaate snorkels gevangen.

Roofvisjes.nl Roofvissen.eu specialrigs (5)

Feitjes

Jika: 3 ondermaatse baarzen, 1 maatse snoekbaars en een ondermaatse snoekbaars
Neko: 1 maatse baars
Texas: 2 ondermaatse snoekbaarzen

Roofvisjes.nl Roofvissen.eu specialrigs (10)

Ik denk dat de aantallen niet veel uitmaakt, gezien de tijd hoe lang ik met een bepaalde rig heb gevist.

Groeten
Stephan Roofvisjes.nl

“The Predators”  Winnaar allereerste editie Special rigs!

The Predators Roofvissen.eu Specialrigs (9)

Voorbereiding De voorbereiding begon al voorzichtig toen we hoorden dat het thema van de wedstrijd special rigs zou worden. Met name de Texas rig heeft in grote uitvoering al de nodige snoeken mogen verleiden. Enkele weken voor de wedstrijd werd duidelijk dat het parcours nu wel beperkt zou worden tot de grachten van Zwolle. Beter voor de wedstrijd, maar dit betekent wel dat we snel moeten schakelen om tot een goede aanpak te komen. Ondertussen zijn de toegestane rigs ook bekend en kan er geknutseld worden.

The Predators Roofvissen.eu Specialrigs (2)

Voorvissen De bedoeling was om een paar keer voor te vissen, maar uiteindelijk is het pas de vrijdag voor de wedstrijd dat we voor het eerst aan het parcours staan om voor te vissen. Kyle richt zich met de hem vertrouwde jika rig met name op de baars en snoekbaars. Met wat groter rubber probeer ik tevergeefs de grotere vissen te verleiden. Aan het eind van de dag sta ik toch maar weer bij Fly & Spin om ook wat kleiner materiaal aan te schaffen. ’s Avonds nog even testen in m’n aquarium, vooral de neko rigs spreken me wel aan en zijn goed indoor te testen. Zaterdag helaas geen tijd om feeling te krijgen met het kleine spul, dus relatief onwennig verschijn ik zondag aan de start.

The Predators Roofvissen.eu Specialrigs (3)

Winderig en nat Het is niet koud, maar er staat een lekker briesje en er komt ook nog water van boven. Leuke omstandigheden als je licht wil vissen.. De neko blijft nog even droog en ik start met een jika rig met een lekkere Helgie als aasje. De eerste worp weet ik perfect op een stek te werpen en op de bodem aangekomen volgt meteen een harde aanbeet. Eerst denk ik aan een voor Zwolse begrippen erg grote baars, maar als snel wordt duidelijk dat er een groenjas in dit kleine hapje heeft gebeten. Direct spanning met m’n 26/00 fluorocarbon lijntje. Gelukkig weet Kyle met uitgestrekte armen het net in het water te krijgen, zodat ik de vis er in kan schuiven. Een goede start met mooi teamwork!

The Predators Roofvissen.eu Specialrigs (8)

De verwachte baars blijft de komende worpen bij ons allebei nog achterwege. Een paar worpen later krijg ik echter weer een lekkere aanbeet gevolgd door een spannende dril. Wederom heeft een groenjas zich vergrepen aan mijn priegel aasje. We herhalen het teamwork kunstje en ik ben helemaal blij met al meer dan 130 punten op de teller.

The Predators Roofvissen.eu Specialrigs (1)

Snoeken is zoeken Maar baarzen is vandaag ook zoeken. Al zoekende weet Kyle op een druk beviste stek ook een snoek te verleiden, gelukkig kan ik nu succesvol het schepkunstje uitvoeren. Het duurt lang voor we eindelijk wat fatsoenlijke baars weten te vinden. Het is lang niet wild en met name het kleine spul lijkt wel spoorloos. Op een gegeven moment schakel ik op een naar baars stinkende stek over op een micro jika rig en bam bij de eerste worp hangt er een maatse baars aan. Felgroen en micro blijkt een tijdje de sleutel tot succes en we vangen allebei de nodige vissen.

The Predators Roofvissen.eu Specialrigs (4)

De tijd tikt door en de wedstrijd loopt bijna ten einde. We weten alleen nog maar ondermaatse baars en snoekbaars te vangen. Snel even de lijsten invullen en op naar Het Beugeltje. Hoewel het best taai was ontstaat al snel de indruk dat ik wel eens hoog kan eindigen.

The Predators Roofvissen.eu Specialrigs (6)

Herhaling De vorige wedstrijd van Roofvissen.eu (Hardbait battle) wist ik te winnen, met teammaat Kyle met iets minder punten op de tweede plaats. Dit keer had ik veel meer geluk dan Kyle, hij valt buiten de top 5, maar ik heb gewoon weer ruimschoots gewonnen. Nog even en ik ga naast m’n schoenen lopen…

Top concept De bedoeling van Roofvissen.eu is om de deelnemers te prikkelen nieuwe technieken te proberen. Een goed idee, want laten we eerlijk zijn, heel vaak val je toch terug op een vertrouwde techniek, terwijl andere technieken ook heel succesvol kunnen zijn. Ik kan in elk geval weer een aantal nieuwe technieken aan mijn repetoire toevoegen.

The Predators Roofvissen.eu Specialrigs (7)

Niet onbelangrijk is de sfeer bij de wedstrijden, deze is lekker ongedwongen en eigenlijk ben je gewoon een dag lekker aan het vissen met als start en afsluiting een gezellig samenzijn vol visserslatijn. Respect voor de organisatie en de deelnemers en ik hoop dat er nog vele wedstrijden mogen volgen!

Groeten William.

De Prijsuitreiking.

Zo dan gaan we nu over tot de prijsuitreiking.

marius nmr 5

De 5de plaats is veroverd door Marius Rook van Team “Kiek’n wa’t wordt” Gefeliciteerd!

Robbin 4de

De 4de Plaats met maar 5cm meer.. Robbin Walters van Team Oud & Nieuw, Keurig gevist!

Erik-Jan 3de

Op plek 3 Erik-Jan Guijt van Konger Fishing team3, Gefeliciteerd!

Anne 2de

Een prachtige 2de Plaats voor Anne Pruim van team Roofvisjes.nl , Super gevist!

William 1ste

En dan op de 1ste plaats William van de Veen “The Predators” hebben het weer geflikt!
Gefeliciteerd met de Bootticket en de prachtige prijzen van onze sponsoren.

Wij kunnen het niet vaak genoeg zeggen hoe dankbaar wij met onze sponsoren zijn!

PREDAX Fishing
Fly & Spin Hengelsport
Invincible Products
Lucky John

Super bedankt voor de prijzen!
Natuurlijk bedanken wij Hengelsport Vereniging “de Hengelsport Zwolle” voor de nodige vergunning.
En cafe ’t Beugeltje voor het altijd warme welkom!

Nu Nog de Top 15..

1   William van de Veen    244,3 cm   “The Predators”
2   Anne Pruim                   181,8 cm     Roofvisjes.nl
3   Erik-Jan Guijt               157 cm        Konger Fishing team3
4   Robbin Walters             148,5cm     Oud & Nieuw
5   Marius Rook                  143,6 cm   “Kiek’n wa’t wordt”
6   Marcel Hoekman          135 cm        Roofvissen.eu / Lucky John
7   Dennis Nijenhuis          132,8 cm    Konger Fishing team3
8   Erwin Pietersen             115,5 cm    Streetfishing team Groningen
9   Kyle van Gemert            89 cm        “The Predators”
10 Melvin Ubro                   85cm          Team Kretek
11 Martijn Rietberg            83,5cm       Team VN2
12 Jesse Cuperus                81 cm          Roofvissen.eu / Duo International
13 Stephan Faber               76,8 cm       Roofvisjes.nl
14 De Harry                         65 cm          Hearty Rise / Premium Tackle
15 Alexander vd Vreugde 58,6 cm       Roofvissen.eu / PikeXL

Dan nog even wat feiten:

Maatse Baars :            53stuks grootste 42cm
Maatse Snoekbaars:  5stuks grootste 52cm
Maatse Snoek:            3stuks grootste 68cm

Ondermaatse vis: 114stuks

Wat laten deze feiten nu zien?
Special rigs bezorgen je meer maatse vis!

Bedankt allemaal voor jullie postieve reacties en doorzettings vermogen!
Tot de volgende keer

Groeten,

Team Roofvissen.eu

Proost!

PS.. Nog wat actie foto’s..

Martijn eet graag score kaarten..

Roofvissen.eu Specialrigs

Marcel Roofvissen.eu

Mooie maatse 50cm plus Snoekbaars voor Marcel.