Perchhunters aan de “Heavy Dropshot”.

Het stond al lang op de planning, maar afgelopen zondag kwam het er eindelijk van; vissen vanuit de boot op groot water. Rocky, teammaat van ons bij RdK-baits nodigde ons uit om een dag met hem mee te gaan. Een heel andere visserij dan we gewend zijn, dus de nodige voorbereiding was nodig voordat we het water op konden.

Roofvissen.eu Perchhunters (12)

Het plan was om op het IJ en het Noordzeekanaal te gaan ‘heavy’ dropshotten op snoekbaars. Op aanraden van Rocky moesten we ons vertrouwde finesse materiaal thuis laten, en wat zwaarder geschut inslaan. Dat hield in: haken vanaf maat 1, en dropshotlood van minimaal 20 gram. Dat was wel even wat anders dan een haakje 8 met een 2,6 grams loodje op de Aji Ringer. Rocky heeft deze dag voor de hengels en genoeg variatie aan kunstaas gezorgd.

Roofvissen.eu Perchhunters (5)

Om 6 uur ging de wekker, en na een kop koffie gingen we richting Amsterdam. Uit enthousiasme waren we iets te vroeg bij de trailerhelling, maar gelukkig zagen we al snel een grote zwarte boot ons tegemoet komen. Toen kon de echte voorbereiding beginnen, en omstreeks kwart voor 8, nog voor zonsopgang, vertrokken we warm aangekleed richting de visgronden.

Roofvissen.eu Perchhunters (7)

Na 20 minuten varen arriveerden we op de eerste stek, nét buiten een grote haven. Op aanraden van Rocky zat er op iedere haak die te water ging een 4” G-Tail. Alle drie een andere kleur, om er achter te komen wat de kleur van de dag zou zijn. Vrij snel volgde de eerste aanbeet.

Roofvissen.eu Perchhunters (3)

Op de kop van de haven meldde een snoekbaars zich door een keiharde beuk op de hengel van Rico. Helaas schoot deze halverwege de dril los, maar het vertrouwen was er!

Roofvissen.eu Perchhunters (2)

Hierna hebben we een aantal drifts gemaakt langs taluds en rietkragen, maar deze eerste stekken leverden weinig op. Even later gooide Rocky het roer om en verkasten we meer richting het Noordzeekanaal.

Roofvissen.eu Perchhunters (6)

De eerste stek die we daar beviste bleek al snel erg productief te zijn, verrassend genoeg kwam hier een aantal mooie baarzen boven. Niet waar we voor kwamen, maar zeker welkom!

Roofvissen.eu Perchhunters (11)

Na een stukje driften kwamen ook de snoekbaarzen boven water. Klein van stuk, maar behoorlijk sterk!

Roofvissen.eu Perchhunters (1)

Roofvissen.eu Perchhunters (10)

Gedurende de middag hebben we een aardig stuk van het Noordzeekanaal afgevist en we bleven regelmatig aanbeten krijgen en wisten daar een groot deel van te verzilveren. Rond het middaguur waren al ruim 30 vissen in de boot geweest, en was de dag eigenlijk al geslaagd. Na een korte run van Mischa bleek toch Rocky heer en meester in deze visserij.

Roofvissen.eu Perchhunters (9)

Onderweg terug naar de trailerhelling hebben we bij Amsterdam Centraal nog een korte drift gemaakt en alle 3 een mooie afsluitings-snoekbaars gevangen. We sloten zo de dag af met 56 vissen, waarvan grotendeels mooie maatse baarzen.

Roofvissen.eu Perchhunters (4)

Moe maar voldaan, en met een lekker kleurtje op het gezicht vertrokken we weer naar huis. Boot op de trailer en spullen weer inpakken, en toen zat deze schitterende dag er helaas weer op. Zeker voor herhaling vatbaar dus!