Mercury Fishing Days Lac de Garabit 2017

Met een paar prachtige dagen in het vooruitzicht, starten wij op donderdagmiddag onze roadtrip van bijna 1100km, naar de Mercury Fishing Days in Frankrijk.

Rutger en Ik vertrekken donderdag middag met de Lund Rebel XS van Rutger achter de auto, om midden in de nacht Frank en Britt Helming te ontmoeten bij ons eerste hotel in Frankrijk.

Frank heeft een 2075 pro-guide mee met een 150pk Mercury proXS Big tiller. Daar zullen ze vast van opkijken in Frankrijk. Bij aankomst drinken we een biertje en gaan snel slapen.

Na een goed ontbijt vertrekken we vrijdag morgen voor de laatste 500 km richting Lac de Garabit. Daar aangekomen pakken wij nog even een pizza en dan de boten te water, en gelijk maar eens even proberen hoe hard die 150pk wil…. Haha. Na een mooi stukje varen gaan we vissen.

Wat is het super mooi hier. We zien grote karpers zwemmen, hele dikke bruine forellen en de zwarte wouwen cirkelen boven het water. Het water is super diep, tot wel  50 meter in het midden en we moeten zoeken naar ondiepe platen.

We vinden direct de baars, deze schuilen in de schaduw van de rotsen in de kant. De eerste sessie is goed voor Baars en Snoek.

En zelfs een dubbel vangst voor Britt.

De eerste dag sluiten we af met een lekker verkoelend drankje, want het is hier 32graden, pff.

Op naar het hotel.

Het hotel is goed en het uitzicht fantastisch.

In het hotel hebben we de briefing van Mercury en Lund Frankrijk, helaas is dit in het Frans en volgt er voor ons na de briefing een korte uitleg voor de Zaterdag.

We eten met alle deelnemers in het Hotel en maken direct nieuwe vrienden.

Dag 1 Mercury Fishing Days.

De ochtend staat in het teken van schroeven testen. Elke aanwezige bootbezitter kan aan een speciale stijger aanleggen en zo een andere schroef testen.

De snelle boten varen af en aan en ook zie je bezoekers kennismaken met alle technieken rondom het bootvissen.

Britt en Ik gaan mee om eens te beleven hoe hard zo’n Bassboat gaat met een 200pk optimax motor. Bizar is dit zeg, we gaan 94km/uur!!!

Na de middaglunch gaat iedereen vissen. Wat blijkt nu, de vis is hier overdag actief tussen 13:00 uur en 16:00 uur. Totaal het tegenover gestelde van wat wij gewend zijn. Frank legt de lat gelijk hoog en roept… vang maar eens 2 mooie snoekbaarzen!!

We vinden een hele steile rotswand en bij de kont van de boot is het 22 meter diep en bij de neus van de boot een meter of 6. Je voelt echt je shad van de berg afrollen en dan… kabem! De shad van Britt zit vast, maar niet aan de stenen want het harde kopschudden duidt aan op een  snoekbaars. Oh wat gaat de slip te keer. Na een mooie dril verschijnt er een prachtige zwarte snoekbaars . Supertrots als ze is laat ze haar snoekbaars zien, zo…dat is 1 haha.

Frank en Rutger weten ze ook te vinden en wij zien Rutger ook een prachtige snoekbaars uit het water pakken. Deze ging vol voor een jig die het taluut afstruinde.

Na een mooi aantal baarzen en een geloste snoekbaars bij mij was het weer Britt die met een kromme hengel staat en Yes, de behaalde target van 2 mooie snoekbaarzen is een feit! Wat is dit gaaf! En deze tweede snoekbaars brengt de eerste dag van de Mercury days ten einde.

De avond staat in het teken van netwerken, kletsen, sterke verhalen en een grote gezamelijke BBQ.

Dag 2 Mercury Fishing Days

Het weer is vandaag helemaal omgeslagen.  20 graden en af en toe wat regen. Er wordt voor 12:00 uur regen voorspeld en Frank gaat samen met Britt vandaag al naar Huis.

Maar eerst staat er een flink aantal nieuwsgierige vissers te wachten om allemaal die dikke Tiller te proberen want dat is toch wel wat bijzonders in Frankrijk. Stuk voor stuk komen er breed grijnzende gasten bij Frank uit de boot.

Dan gaan Rutger en Ik ons opmaken voor een lange Visdag, we zwaaien Frank en Britt uit die ons nog even volgas voorbij komen met Britt aan het stuur.

Door de omslag van de temperatuur en af en toe wat regen is de snoekbaars niet thuis vandaag. We proberen echt de meest gave stekken en staan allebei toch met regelmatig naar de prachtige omgeving te kijken. Ook hier zien we grote karpers langs zwemmen. En een grote Roofvogel pakt vlak achter onze boot een baars uit het water.Wat VET!

We kiezen ervoor om tegen 15:00 uur te lunchen en dan door te vissen tot het donker. Een betere keuze is er niet want tijdens het eten breekt de lucht open en de doorbraak van de zon is een feit! Zodra we terug zijn bij de boot zijn de Mercury Dagen ten einde en gaan wij vissen. De Mooiste stek die je ooit gezien hebt geeft ons amper een visje, tja waar ligt dat aan he?

Volgas nog maar eens een andere stek proberen. Deze stek ligt midden in een bocht en de berg loopt heel flauw af. De boot ligt boven 11 meter diepte en met werpend vissen halen we precies de kant.

Tijdens het zakken langs dit keiharde taluut knallen er baarzen van mooi formaat gretig en hard op de dropshot.

De laatste vis is ook de grootste en met een glimlach op het gezicht en de ondergaande zon in  de rug varen wij terug naar de trailerhelling.

Gauw traileren en dan nog even een bakje koffie met de organisatie van de MFD. Het is super gezellig en het is al 22:00 uur voor we het doorhebben en erachter komen dat een bakje chips ons avondmaal wordt, haha. De volgende morgen doen we rustig aan. Gaan we vissen? Of direct naar Huis? We zien het wel. Eerst een glas vers geperste sinaasappelsap en een croissant. Bakje Yoghurt erbij, heerlijk. De lucht is wat dreigend en we besluiten de boot aan te koppelen voor de terug reis van 1100 km, die we in één keer willen rijden.

Dit was echt een Fantastisch avontuur en ik ben de mensen die dit hebben mogelijk gemaakt enorm dankbaar. En ik kan iedereen aanraden die ooit eens in de gelegenheid komt om Lac de Garabit te bezoeken dit zeker te doen, al is het alleen maar om de brug van meneer IJffel te kunnen bewonderen.