De Predator cup Leeuwarden

predator cup leeuwarden roofvissen (37)

Op maandag 29 augustus krijg ik een berichtje van Marcel of ik zaterdag 3 september wat
te doen heb.
Marcel zou met Harry de predator cup in Leeuwarden vissen maar helaas kan Harry geen vrij
krijgen van zijn werk.  Zodoende vraagt hij mij of ik zin heb om met hem deze wedstrijd te
vissen. En daar heb ik zeker wel zin in. Een bootwedstrijd vissen is iets wat ik nog niet eerder had gedaan dus dat lijkt mij wel wat.

predator cup leeuwarden roofvissen (4)

Zaterdagochtend heb ik om 05:15 uur afgesproken bij Marcel zijn huis om van daaruit naar de loods te gaan waar de boot staat en waar Mark ook naar toe zal komen.
Om 05:30 uur hebben we alles ingeladen en de boot aan gekoppeld, en kunnen we op weg naar Giekerk om Jesse op te halen.
Om 06:45 uur zijn we aangekomen bij Jesse en zoals afgesproken had hij de koffie klaar. Eerst een lekker bakkie en even wat praten aan de keukentafel om dan richting de trailer helling te gaan.

predator-cup-leeuwarden-roofvissen-12

Het is Jesse zijn thuiswater waar hij een goede voorbereiding heeft gehad en een paar
dagen voor de wedstrijd een nieuwe frontroller gemonteerd. En natuurlijk het belangrijkste
heeft hij stekkenkennis wat zeker van pas gaat komen.

predator-cup-leeuwarden-roofvissen-13

Om 07:15 uur zijn wij bij de helling.  Snel de boten in het water en naar de Grote wielen,  dat is een restaurant met een mooie ligging aan het water en deze is voorzien van een mooie haven waar de meeste boten al liggen te wachten.
Snel ons aanmelden om de wedstrijd informatie in ontvangst te nemen. In de envelop zit een waterkaart, scorekaart en wat pennen.

predator-cup-leeuwarden-roofvissen-15

Rond 8:30 uur wordt het startsein gegeven en de meeste van de 61 boten gaan op een
normale snelheid alle kanten op.

predator-cup-leeuwarden-roofvissen-16

Jesse en Mark gaan gelijk naar de voor Jesse interessante en bekende stekken met rietkraagjes.
Op hun eerste drift krijgt Jesse een harde beuk op zijn hengel. Helaas miste Jesse deze vis maar even later was het wel raak en een mooie 60er snoekbaars kan mark even later scheppen.

predator-cup-leeuwarden-roofvissen-20

De eerste punten zijn binnen, snel een foto en de vis terug zetten en weer door vissen.
Dat wordt snel beloond met een tweede snoekbaars van 59 cm. Snel weer scheppen, meten,  foto en releasen. Dan valt het stil, dus verkassen wij snel naar de volgende stek.

predator-cup-leeuwarden-roofvissen-18

Aangezien Marcel en ik geen stekkennis hebben op dit water gaan wij op zoek naar het diepere water. Dit omdat wij denken dat daar i.v.m de watertemperatuur de grotere vissen zich misschien wel eens kunnen bevinden.

predator-cup-leeuwarden-roofvissen-9

Na ongeveer 20 minuten varen zijn we aangekomen bij het van Harinxmakanaal. Daar zijn we begonnen te trollen met dieplopende pluggen.
Binnen een half uur pak ik de eerste snoek, weleens waar geen grote maar wel een maatse met zijn 46 cm. Snel een foto en weer verder.

predator-cup-leeuwarden-roofvissen-6

Marcel pakt helaas een ondermaatse snoekbaars en niet veel later pak ik een snoekbaars. Snel de vis scheppen, even meten, 47cm, even op de foto en weer terug zetten. Na een kunstaas wissel klapt er bij Marcel een dikke vis op maar na een korte dril lost de vis.

predator-cup-leeuwarden-roofvissen-8

Jesse en Mark zijn na een stukje varen aangekomen op een diepere plas waar zoals verwacht
al meerdere boten liggen. Daar hebben zij wat getrold en verticaal gevist, maar dat leverde niks op. Dan maar een woonwijk in en met kleine plugjes gooien voor de baars.
Maar die waren niet geïnteresseerd in de plugjes of ze zaten er niet. Hoe dan ook geen vis te
bekennen.

predator-cup-leeuwarden-roofvissen-7

Dan maar weer verkassen.
Inmiddels was de wind wat opgestoken en misschien werkt dat in ons voordeel.
We zijn toen verder het kanaal opgevaren en bij elke brug even een andere hengel
pakken en uitgooien met pluggen of dropshot. Helaas geen baars of andere vis te bekennen.

Maar we bleven gewoon doorgaan met wisselen van klein naar groot en van licht naar donker. Uiteindelijk wierp dat zijn vruchten af en Marcel pakte een mooi snoekje. Snel scheppen en meten, en met 51cm gauw even op de foto en weer laten zwemmen.

predator-cup-leeuwarden-roofvissen-3

Met nog 3 uur te gaan zijn wij de binnenstad van Leeuwarden ingegaan wat achteraf niet de
goede keus was. Jammer genoeg kunnen we niks meer bij vangen.

Als Jesse en Mark aankomen op een nieuwe stek beginnen ze gelijk weer met het werpen en
uitvissen van het water en BAM een harde aanbeet onder de boot en hangen. Weer een maatse snoekbaars van 42cm. Snel weer verder, het duurde dan ook niet lang voordat Jesse nummer 4 had hangen, weer een snoekbaars, nu een van 50cm.

predator-cup-leeuwarden-roofvissen-10

Het was bijna 15:30 uur dus snel terug varen want we moeten op tijd binnen zijn voor het einde van de wedstrijd.
Zo niet dan krijg je strafpunten.

Marcel en ik zijn optijd in de haven om de scorekaart in te leveren.

Jesse en Mark leveren ook alles in en na een biertje gaan we terug naar de Grote wielen voor een goede verzorgde maaltijd en een paar heerlijke koude biertjes.

predator-cup-leeuwarden-roofvissen-24

De eerste 20 geplaatsten krijgen een prijs en Jesse denkt dat hij en Mark net buiten de top 20 zitten, maar ze halen een nette 15e plaats. Daarnaast heeft Jesse ook nog de grootste snoekbaars wat ze een mooi prijzen pakket opleverd.

predator-cup-leeuwarden-roofvissen-34

Een paar Shimano truien, twee storm pluggen en een hengel voor de 15de plaats, 2 spro molens en een navionics kaart voor de grootste snoekbaars.

predator-cup-leeuwarden-roofvissen-22

Marcel en ik wilden vooraf bij de eerste 30 komen en dat is gelukt. We zijn op de 27e plaats geëindigd.

We kunnen met beide teams terug kijken op een zeer geslaagde dag met een mooie en goed georganiseerde wedstrijd.

Wij willen hier bij Yair en de rest van organisatie en de sponsors bedanken voor deze fantastisch dag en hopelijk tot volgend jaar.