Amerika

Bass & Trout fishing in America!

Als je 2 weken naar Amerika gaat, kun je het als visser niet laten om daar natuurlijk even een hengeltje uit te gooien. Onlangs hebben wij deze reis kunnen maken om meer van de wereld te zien!

Om te beginnen moeten jullie eerst iets weten. Wij zijn niet naar het allerbeste plekje geweest om te gaan vissen op de Amerikaanse Largemouth Bass. De reis was naar de Amerikaanse staat New Mexico. New Mexico heeft meer koeien dan mensen, staat vooral bekend om de grote woestijnvlakten en heeft dus niet veel water! Dat werd dus een uitdaging om daar te vissen. Ook al is New Mexico heel warm en voornamelijk opgemaakt uit zand, het bevat toch een aantal grote meren die natuurlijk vis bevatten! Veel voorkomend is wilde forel. De stuwmeren daar bevatten dan ook een goede populatie aan forel. Van de Bass helaas nog niks gehoord… maar we gaan ons best doen!

Het begint allemaal op de 3e dag na aankomst. Ik zou samen met een lokale visser op pad gaan om daar te vissen. Hij had een groot meer in gedachten waar vooral forel te vinden was. Dus op maandag ochtend vroeg werd ik vanuit de bergen opgehaald! Na ongeveer 3 kwartier rijden komen we op de plek van bestemming aan.

Het eerste waar we naar kijken is een hek voor de ingang met daarop een bord: “Closed, DO NOT ENTER”. Tja, toen was het even slikken. Dat ging hem niet worden. We hebben nog een rondje gereden en zijn daarna weer teruggegaan naar huis. We hebben we een nieuwe datum geprikt.

Eén week later gingen wij voor de 2e poging. Een nieuw meer en nieuwe kansen. Dit meer was ongeveer 1,5 uur rijden vanaf onze verblijfplaats. Dit was een groot stuwmeer met zoals werd verteld een groot bestand aan forel.

Na de hengels klaarte hebben gemaakt konden we los. Er waren al een paar mensen bezig met vissen en aangezien dit onbekend water voor mij was ben ik op onderzoek gegaan. Twee heren hadden al een aantal forellen binnen en ze waren bezig met kleine spinnertjes en lepeltjes. Na een gezellig praatje en wat informatie hadden ze ons verteld dat de lepeltjes tot nu toe het beste werkten. Meteen een lepeltje aan het lijntje geknoopt en we konden los. Maar na een kwartiertje werpen bleef ik hangen achter een aantal stenen in het water. Balen maar helaas moest ik alles weer opnieuw knopen. Wat kon het mij schelen, met een leuke inval heb ik er een dropshot montage aangeknoopt. Bij de Wallmart had ik het kunstaasassortiment even doorgespit en daar roze forelwormen gevonden. Deze aan het haakje gedaan en ik kon weer door!

Eenmaal aangekomen bij een grote rotswand was het raak! Ik voelde de worm op een rare manier naar binnen gezogen worden. Aanslaan en HANGEN!!! Ineens komt er een vage bruine kleur vis bovendrijven en wat denk je? SMALLMOUTH BASS! Als een kind zo blij was ik met deze kleine bass.

De lengte doet er niet toe. Ik had een smallmouth bass gevangen in een forellenmeer! En de kleur van de worm sloeg al helemaal nergens op… knal en dan ook knalroze! Niet veel mensen wisten dat hier bass rondhing. Mijn dag kon niet meer stuk! Even later ving mijn gids een leuke forel op een “salmon egg”

Toen wij eenmaal de smaak te pakken hadden ging het snel! Een klein stukje verderop en we hadden al weer een vis te pakken! Dit keer was ik aan de beurt. Een mooie regenboogforel die weer de roze worm pakte. Door de dropshot snel binnen te vissen en agressieve tikken te geven kon ik al snel nog een leuk formaat forel verleiden.

Met gigantisch mooie kleuren waren dit prachtige vissen om te vangen. Door heel snel een foto te maken en de vissen weer snel in het water terug te zetten zwommen ze allemaal terug. We werden hierdoor wel aangekeken want zo’n mooi formaat forel laat je toch niet zwemmen? Wat heel normaal is daar is dat de forellen meegenomen worden en later in de pan belanden. Maar daar hadden wij geen zin in dus alles was Catch & Release.

Helemaal rechts van het meer bevond zich een afgelegen baai met een hele mooie stenen wal. Dit was voor mij toch een beetje een hotspot. Na een kleine hike waren we aangekomen bij de stek! Het lag er perfect bij en meteen na de 1e worp al een harde aanbeet! Er komt een mooie forel boven en springt een keer goed hoog in de lucht. Ineens schiet de haak los en ik baal als een stekker. Wat een prachtvis. Hier laat ik het niet bij zitten! Nog geen 5 worpen later haak ik de grootste vis van de dag! Een mooie regenboogforel pakt de roze worm volop. Een hele gave dril op een licht hengeltje leverde een mooie foto op met een prachtige release.

Na de hotspot uitgevist te hebben lag er een mooie rotswand voor me. Even snel met de roze worm erlangs en op het moment dat ik de worm bijna uit het water haal schiet er een super kleine bass op de worm! Bass nummer 2 is in de pocket! Ook met deze vis ben ik weer zo blij als wat.

Op de terugweg nog even het ritueel uitvoeren. “De laatste worp” ook aan de andere kant van de wereld werkt dit net zo goed. De laatste forel van de dag kon de worm niet laten gaan. Nog even snel een fotootje en het was alweer tijd om te gaan.

Na deze fantastische visdag, met een hele hoop forel en ook nog 2 smallmouth bass was mijn vakantie al geslaagd. Allebei hadden we niet zo’n succesvolle dag verwacht. Al zijn de vissen geen monsters geworden, ze waren het allemaal meer dan waard! Om op zo’n simpele manier zo veel vis te vangen geeft echt een kick! Al met al een super visserij en een geweldige ervaring.